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Apolipoprotein L1

Das APOL1-Gen kodiert ein Apolipoprotein, welches an Apolipoprotein A1 bindet und vor allem in HDL-Partikeln vorkommt. Es spielt eine wichtige Rolle beim Metabolismus der Lipide. Genetische Variationen dieses Gens sind mit einer Resistenz gegenüber Trypanosoma brucei Infektionen und einer Neigung zu FSGS Typ 4 assoziiert. After renal transplantation, recipients who carry a risk allele show a poorer kidney allograft outcome, and donors with these alleles are at greater risk of subsequent progressive renal failure. Risk allele carrier more often develop HIV-associated nephopathy when infected and nephritis in lupus erythematodes.

Epidemiologie

Population

Die beiden APOL1-Varianten G1 und G2 sind insbesondere in der Afrikanischen Subsaharapopulation häufig. Hier erreicht die Häufigkeit 1:13-15. Diese Häufigkeit wird mit dem besseren Überleben von Trypanosomen Infektionen erklärt. Interessanterweise ist die Häufigkeit ins Ostafrika, speziell Äthiopien, mit nur 5% deutlich geringer, obwohl auch hier Trypanosoma-Infektionen endemisch sind. Unter Kaukasiern und Asiaten sind diese Genotypen extrem selten.[Error: Macro 'ref' doesn't exist]

Erkrankungen

Die Träger der beiden APOL1-Varianten G1 und G2 besitzen ein 5-fach erhöhtes Risiko eine Albuminurie zu entwickeln. Auch der jährliche Abfall der glomerulären Fitrationsrate ist 0,45% schneller.[Error: Macro 'ref' doesn't exist]

Außer diesen beiden Risikoallelen G1 und G2 sind bisher keine Mutationen in dem APOL1-Gen beschrieben.

Interpretation

Das G1- (NM_145343.2:[c.1072A>G,c.1200T>G]) und das G2-Allel (NM_145343.2:c.1212_1217delTTATAA) zeigen eine höhere Inzidenz an chronischem Nierenversagen basierend auf einer Neigung zu FSGS. Andererseits sind diese Allele eine protektiver Faktor gegenüber menschlicher Afrikanischer Trypanosomiasis. Träger des Risikoallels weisen ein erhöhtes Risiko für Transplantatversagen nach Nierentransplantation und ein höheres Risiko für die Entwicklung eines Nierenversagens nach Nierenspende auf. Bei HIV-Infektionen kommt es in der Risikopopulation deutlich schneller zu einer HIV-assoziierten Nephropathie. Auch die Nierenbeteiligung bei Lupus erythematodes scheint häufiger zu sein.

Gentests:

Klinisch Untersuchungsmethoden Familienuntersuchung
Bearbeitungszeit 5 Tage
Probentyp genomische DNS
Klinisch Untersuchungsmethoden Hochdurchsatz-Sequenzierung
Bearbeitungszeit 25 Tage
Probentyp genomische DNS
Klinisch Untersuchungsmethoden Direkte Sequenzierung der proteinkodierenden Bereiche eines Gens
Bearbeitungszeit 25 Tage
Probentyp genomische DNS
Klinisch Untersuchungsmethoden Direkte Sequenzierung ausgewählter Gen-Abschnitte
Bearbeitungszeit 20 Tage
Probentyp genomische DNS

Verknüpfte Erkrankungen:

Resistenz gegenüber Trypanosoma brucei
APOL1
Hereditäre FSGS vom Typ 4
APOL1
Apolipoprotein-Mangel
APOA5
APOB
APOC1
APOC2
APOC3
APOE
APOL1
APOM
Apolipoprotein A1-Mangel
APOA1
Apolipoprotein A2-Mangel
APOA2
Apolipoprotein F-Mangel
APOF
Apolipoprotein H-Mangel
APOH
CLU
Akute myeloische Leukämie
JAK2

Referenzen:

1.

Ko WY et al. (2013) Identifying Darwinian Selection Acting on Different Human APOL1 Variants among Diverse African Populations.

external link
2.

Limou S et al. (2014) APOL1 kidney risk alleles: population genetics and disease associations.

external link
3.

Tzur S et al. (2010) Missense mutations in the APOL1 gene are highly associated with end stage kidney disease risk previously attributed to the MYH9 gene.

external link
4.

Peralta CA et al. (2016) APOL1 Genotype and Race Differences in Incident Albuminuria and Renal Function Decline.

external link
5.

Gutiérrez OM et al. (2016) APOL1 nephropathy risk variants are associated with altered high-density lipoprotein profiles in African Americans.

external link
6.

Ma L et al. (2016) APOL1 renal-risk genotypes associate with longer hemodialysis survival in prevalent nondiabetic African American patients with end-stage renal disease.

external link
7.

Chen TK et al. (2016) The evolving science of apolipoprotein-L1 and kidney disease.

external link
8.

Sampson MG et al. (2016) Integrative Genomics Identifies Novel Associations with APOL1 Risk Genotypes in Black NEPTUNE Subjects.

external link
9.

Freedman BI et al. (2016) APOL1 renal-risk variants associate with reduced cerebral white matter lesion volume and increased gray matter volume.

external link
10.

Duchateau PN et al. (1997) Apolipoprotein L, a new human high density lipoprotein apolipoprotein expressed by the pancreas. Identification, cloning, characterization, and plasma distribution of apolipoprotein L.

external link
11.

Genovese G et al. (2010) Association of trypanolytic ApoL1 variants with kidney disease in African Americans.

external link
12.

Pérez-Morga D et al. (2005) Apolipoprotein L-I promotes trypanosome lysis by forming pores in lysosomal membranes.

external link
13.

Vanhamme L et al. (2003) Apolipoprotein L-I is the trypanosome lytic factor of human serum.

external link
14.

Monajemi H et al. (2002) The apolipoprotein L gene cluster has emerged recently in evolution and is expressed in human vascular tissue.

external link
15.

Mimmack ML et al. (2002) Gene expression analysis in schizophrenia: reproducible up-regulation of several members of the apolipoprotein L family located in a high-susceptibility locus for schizophrenia on chromosome 22.

external link
16.

Page NM et al. (2001) The human apolipoprotein L gene cluster: identification, classification, and sites of distribution.

external link
17.

Duchateau PN et al. (2001) Apolipoprotein L gene family: tissue-specific expression, splicing, promoter regions; discovery of a new gene.

external link
18.

Reidy KJ et al. (2018) Fetal-Not Maternal-APOL1 Genotype Associated with Risk for Preeclampsia in Those with African Ancestry.

external link
19.

Friedman DJ et al. (2021) APOL1 Nephropathy: From Genetics to Clinical Applications.

external link
20.

OMIM.ORG article

Omim 603743 external link
21.

Orphanet article

Orphanet ID 240672 external link
22.

NCBI article

NCBI 8542 external link
Update: 14. August 2020
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